Biserica Organica

Ce este ea mai exact?

Termenul “Biserica Organica” este adesea folosit ca sinonim pentru “Casa Domnului”.Dar acesta nu este correct. Este o diferenta mare intre biserica organica autentica si un grup de oameni care se intalnesc intr-un living si se autointituleaza biserica.

Conform lui T.Austin –Sparks, o “Biserica Organica” este biserica care traieste conform realitatii spirituale conform careia Biserica este un organism viu si nu o organizatie institutionalizata.

Cinci mituri despre biserica organica:

* In biserica organica, nimic nu este organizat ci totul este spontan. Nu este asa.

La fel ca un trup fizic, care are expresii specifice si este organizat, la fel este si biserica organica. Membrii planuiesc si pregatesc cand si cum se intalnesc. Aceasta planificare este in concordanta cu viata spirituala. Dumnezeu insusi planuieste si pregateste.

*O biserica organica nu are conducere. Nici aceasta nu este adevarat. Conducerea vine de la fiecare membru al trupului in perioade diferite. Diferite personae conduc in conformitate cu darurile si slujirile lor. In biserica organica, toti sunt preoti, slujitori si functioneaza ca parti ale trupului, asa cum Noul Testament ne invata. Conducerea este deschisa, participanta si fluida.

*Biserica organica este acelasi lucru cu biserica zilelor noastre. Nu este asa.

Biserica organica poate fi vizitata. Ei se intalnesc intr-o locatie reala avand la baza anumite reguli. Nu este o biserica “fantoma”.

*Biserica organica intotdeauna se intalneste in case. Nu este asa. Atata timp cat biserica organica nu poseda un spatiu sau o cladire religioasa, ei se pot intalni in orice loc. Indiferent daca este o casa, o cafenea, intr-o sala, in parc, intr-un spatiu inchiriat,etc.

*Biserica organica este o miscare unita. Nu este asa. Multi crestini folosesc cuvantul “biserica organica” pentru a descrie foarte diferit biserica, chiar si biserica institutionalizata.

7 caracteristici a bisericii organice: 

  1. Membrii bisericii invata sa traiasca dupa viata lui Isus Hristos impreuna si arata aceasta viata in moduri reale.
  2. Membrii IL urmeaza pe Isus in vietile lor si au partasie cu El in intalnirile lor.
  3. Nu exista diviziuni. Fiecare membru participa. Toti au slujbe si roluri diferite si impreuna contribuie la luarea decizilor cu privire la slujire.
  4. Isus este Capul in mod categoric.
  5. Biserica este fondata de Hristos, nu de un sistem, de un set de practici, metode, sau pe caracterul uman. Dumnezeu foloseste oamenii care au o relatie reala cu Isus sa conduca biserica atata timp cat acesti oameni te indreapta catre Isus si nu catre ei.
  6. Biserica nu este o intalnire saptamanala. Membrii bisericii organice se intalnesc des. Ei traiesc in comuniune.
  7. Biserica cauta sa implineasca scopul etern al lui Dumnezeu. Ei nu se intalnesc pentru propriile lor interese precum evanghelizarea, dreptate sociala, daruri spirituale, multiplicarea bisericii, ci pentru scopul lui Dumnezeu care transcende toate aceste lucruri.

Biserică-de-casă(Organica) e un termen neoficial care desemnează un grup de creștini care se întâlnesc în mod regulat sau spontan într-o locuință sau în alte spații care nu sunt normal văzute ca potrivite pentru “serviciile divine”, și nu într-o clădire dedicată acestui scop.

Respectivii se întâlnesc prin case pentru că preferă să se întrunească într-un cadru lejer și neoficial, având convingerea că acesta e un mod eficient de a crea o comunitate și de a se angaja în lucrarea de slujire, și pentru că există credința că bisericile de tip familial au fost un model apostolic clar prescris în primul secol și intenționat creat de Mesia.

(Unele biserici se întrunesc și ele în case doar din cauză că încă nu dețin o clădire de biserică).

 

Baza scripturală:

Creștinii care se întâlnesc în case fac astfel de regulă din dorința de a se întoarce la simplitatea întâlnirilor caracteristice Bisericii din Noul Testament. Din punctul lor de vedere, în loc să aibă întruniri și doctrine formalizate, Biserica primară a dat dovadă de o simplitate a comuniunii și a practicii, simplitate descrisă în Noul Testament. În loc să considere credința și practicile creștine drept o serie de întruniri într-o clădire de biserică, întoarcerea la Biserica Biblică pune accentul pe un mod de viață trăită în comuniune cu ceilalți. Această idee e foarte bine exprimată de cele peste 50 de instanțe ale frazei “unii de alții” regăsită în Noul Testament începând de la cuvintele lui Isus, “să vă iubiţi unii pe alţii! (Ioan 13:34). Iată câteva pasaje din Biblie care indică atmosfera vieții din Biserica Primară:

Credința: “– Pocăiţi-vă şi fiecare din voi să fie botezat în Numele lui Isus Cristos spre iertarea păcatelor voastre; şi veţi primi darul Duhului Sfânt!” (Faptele Apostolilor 2:38)

Stilul de viață: “Ei stăruiau în învăţătura apostolilor, în părtăşie, în frângerea pâinii şi în rugăciuni. ” (Faptele Apostolilor 2:42)

Întâlniri participative: “Deci, ce ar trebui făcut, fraţilor? Când vă adunaţi, fiecare are un psalm, un cuvânt de învăţătură, o descoperire, o limbă, o interpretare. Toate să fie făcute pentru zidire.” (1 Cor. 14:26, vezi și Coloseni 3:16, Evrei 10:24-25)

Întrunirile în case: “Bisericile din Asiab vă salută. Aquila şi Priscac, împreună cu biserica din casa lor, vă salută călduros în Domnul. ” (1 Cor. 16:19, vezi și Fapte 20:20, Romani 16:5, Coloseni 4:15, Filimon 1:2).

 

Structura și organizarea:

Privire de ansamblu:

Bisericile-de-casă nu trebuie confundate cu “bisericile celulare” (cell churches). În mod normal, o biserică-de-casă nu face parte dintr-o organizație mai mare care să o supervizeze, cu toate că grupul respectiv se poate asocia la modul neoficial cu alți creștini și cu alte biserici-de-casă în rețele care să reflecte egalitatea lor, nu o anumită ierarhie. Cei care se întâlnesc în biserici-de-casă se consideră că aparțin Bisericii universale (atenție, nu catolice), dar sunt autonome și independente, în general fără relații formale de supervizare cu “bisericile instituționale” existente.

Felul cum se văd pe sine

Parte dintre cei implicați în “mișcarea” bisericilor-de-casă consideră impropriu termenul “biserică-de-casă”, deoarece pentru ei importantă nu e casa, ci mai degrabă tipul de întrunire care are loc; alte titulaturi folosite uneori pentru a descrie această mișcare într-un mod mai funcțional sunt cele de “biserică simplă”, “biserică relațională”, “biserică primitivă”, “bodylife”, “biserică organică”, și alți termeni similari.

Conducerea:

 

Unele biserici-de-casă au o structură de conducere convențională, iar altele nu sunt strucurate. Un crez comun al “mișcării” contemporane de biserici-de-casă e acela că Reforma Protestantă nu a mers suficient de departe în a demonstra un crez nou-testamental autentic în ce privește “preoția tuturor credincioșilor” și în ce privește faptul că numai Isus Hristos e Conducătorul Bisericii, iar credincioșii formează trupul Lui. Absența structurilor ierarhice de conducere din multe biserici-de-casă, văzută de bisericile protestante per ansamblu ca un semn de anarhism și de răzvrătire față de autoritățile bisericești, e considerată de majoritatea celor din mișcarea de biserici-de-casă ca fiind cea mai viabilă modalitate de a se pune sub adevărata autoritate spirituală a dragostei și a relațiilor frățești, și sub autoritatea vizibilă a lui Isus Hristos ca și Cap al Miresei Lui (aceasta fiind biserica).

Formatul întâlnirilor:

 

Ca regulă de bază, întâlnirile în bisericile-de-casă sunt libere, lipsite de formalități, și uneori includ și luatul mesei împreună. Participanții speră că toți cei prezenți vor simți libertatea de a contribui cu ceva la întrunire după cum sunt îndrumați de Duhul Sfânt. Structurile de conducere merg de la lipsa unor lideri oficiali, până la o pluritate de lideri maturi spiritual (seniorii); oricum, în majoritatea bisericilor-de-casă există intenția deliberată de a minimiza șansele ca o singură persoană să ajungă să conducă biserica respectivă, și de aceea a avea un singur pastor sau senior conducător (deci clerici) e un lucru evitat, favorizându-se o responsibilitate a actului de conducere împărțită pe umerii mai multor persoane, sau pe umerii tuturor membrilor per ansamblu.

Miscarea:

Mișcarea bisericilor-de-casă din zilele noastre datorează o mare parte a stabilirii de relații și schimbului de informații utilizării Internetului; acronimul HC e de regulă utilizat ca abreviere pentru “House Church”, iar IC e folosit pentru a desemna sintagma “Institutional Church”, care e termenul atribuit structurilor mai tradiționale de biserică, inclusiv cele cu o clădire de biserică și/sau cu servicii divine axate pe predici ținute de un pastor sau un alt slujitor creștin.

Origini și istoric:

Originile trendului nord-american al bisericilor-de-casă sunt diverse. Unii o consideră o variantă a mișcării Plymouth Brethren, alții îi recunosc relația cu Anabaptiștii, cu Quakerii, Amish, cu Hutteriții, Mennoniții, Moravienii, Methodiștii, și cu mult mai vechile mișcări ale Waldenzilor și Priscillienilor. Un alt punct de vedere e cel care consideră mișcarea bisericilor-de-casă ca o reapariție în forță a mișcării inițiate de Duhul Sfânt în perioada Miscarii lui Isus a anilor ’70 din SUA ( http://www.one-way.org ) sau cu trezirea spirituală adusă prin mișcarea carismatică de la sfârșitul anilor ’60 și ’70. Alții o văd ca pe o întoarcere la paradigma bisericii nou-testamentale ( http://ntrf.org ), o restaurare a țelurilor eterne ale lui Dumnezeu și la expresia lui Hristos pe pământ ( http://ptmin.org), chemând creștinii să se întoarcă de la ierarhii și ranguri la practicile descrise și încurajate în Scriptură ( http://century-one.co.uk ). În ultimii ani a fost susținută de inițiativele plantării de biserici și de cărțile publicate de scriitori precum Robert Fitts, Frank Viola, Wolfgang Simson și Gene Edwards. În SUA, unele dintre cele mai cunoscute mișcări de biserici-de-casă sunt Eternal Grace, care își are originile în Hollywood fiind fondată de Richard Rossi, Dove Fellowship din Lancaster, PA., și Big Fish Chapels, cu originile în Phoenix, Arizona. Și Internetul a contribuit la creșterea exponențială a fenomenului în ultimul deceniu, punând în legătură mulți credincioși. Mișcarea bisericilor-de-casă e înrudită cu mișcarea Biserica emergentă. Nu există un factor unic care să poată pretinde că e singur responsabil de reapariția acestei ecleziologii străvechi și de viitor, dar confluența tuturor firelor indicate mai sus a contribuit la creșterea numărului de biserici-de-casă în Occident.

În zilele noastre, bisericile-de-casă sunt cel mai răspândite în China, Vietnam, India, Cuba, Brazilia și națiunile africane, dar se întâlnesc în număr mai mic, dar în creștere, în Filipine, Europa și în America de Nord. Bisericile-de-casă din Arabia Saudită au avut parte de raiduri ale poliției religioase, și deseori liderii adunării au fost arestați.

Relația cu bisericile și cu grupările misionare existente:

Istoria demonstrează clar că nu de puține ori au existat tensiuni între mișcările de biserici-de-casă (împreună cu alte mișcări de restaurare și de trezire spirituală) pe de o parte, și bisericile mai tradiționale pe de alta. Iată de ce multe biserici-de-casă nu au legături oficiale cu organizațiile creștine mai mari, și preferă să opereze astfel din principiu. Cu toate acestea, în perioada mai recentă, o parte dintre denominațiile și organizațiile misionare existente încep să sprijine în mod oficial eforturile de dezvoltare a unor rețele de biserici-de-casă chiar și în țările occidentale, unde libertatea religioasă e protejată. Aici putem include Biserica Metodistă Liberă a Canadei, The Foursquare Gospel Church of Canada, The Navigators of Canada, The Evangelical Fellowship of Canada, Biserica Presbiteriană a Canadei, The Canadian Evangelical Christian Churches, Partners in Harvest, The Southern Baptist Convention (SUA), Dove Christian Fellowship International,DAWNMinistries(Discipling a Whole Nation), YWAM (Youth With a Mission), ș.a.

 

Christian Heritage Center (CHC) a declarat luna martie 2006 Luna bisericilor-de-casă:

Pentru a marca importanța bisericilor-de-casă — care au fost parte a creștinismului de la bun început, imediat după ziua cincizecimii — Christian Heritage Center (CHC) a proclamat luna martie Luna bisericilor-de-casă. Centrul CHC e o bibliotecă și un centru de cercetare creștin non-denominațional.

Cu toate că mulți consideră mișcarea bisericilor-de-casă ca fiind un fenomen modern, în realitate ea datează de pe vremea lui Petru, Pavel, și Ioan.

“Biserica-de-casă a fost unul dintre principalele locuri de întâlnire folosite de Biserică în primele câteva secole,” afirmă Greg Humphries, fondatorul CHC. “Acestea au fost prezente de la bun început, și sunt prezente și în zilele noastre. Credem că e important să le onorăm contribuția adusă la răspândirea Mesajului de-a lungul celor două mii de anii.”

Humphries afirmă că Noul Testament stă mărturie despre existența bisericilor-de-casă încă de la începuturile Bisericii.

“Există patru versete care menționează explicit că biserica se întâlnea în locuința cuiva,” ne indică Humphries. “Portalul lui Solomon, sinagogile, și piața publică erau toate folosite pentru evanghelizare, dar locul de întâlnire al credincioșilor era la ei acasă. De fapt, chiar și prima întrunire a bisericii a avut loc într-o locuință, în camera de la etaj, așa cum se spune în primul capitol din Faptele Apostolilor.” Biblia ne arată că apostolul Pavel i-a rugat pe credincioșii din Roma să transmită salutările sale “bisericii din casa luiAquilași Priscila” (Romani 16:3-5).

Unul dintre părinții Bisericii din primele secole, Clement dinAlexandria, vorbește în scrierile sale despre o locuință folosită ca loc de adunare a credincioșilor. Tot astfel putem menționa locuința excavată în anii 1930 în Dura-Europos (aproape deBagdad), care s-a constatat că a fost utilizată ca loc de întâlnire a creștinilor în secolul 2, având și o cameră mai mică ce servea ca baptisteriu.

Referințele istorice cu privire la existența bisericilor-de-casă de-a lungul următoarelor șaisprezece secole și jumătate nu sunt frecvente, deoarece mișcările care se întâlneau în case erau deobicei scoase în afara legii. Se știe însă că waldenzii — o grupare de creștini crunt persecutată în secolul 12 și 13 — se întâlneau în case peste tot în toată Europa. Tot astfel, parte dinte anabaptiști se întâlneau în casa lui Felix Manz, care a fost martirizat înainte să ajungă la vârsta de 30 de ani de către adepți reformatorului elvețian Ulrich Zwingli. În deceniile care au urmat, mișscarea s-a extins în zeci de mii de locuințe peste tot în Europa Centrală. La categoria “mișcări similare” putem include priscilienii, quakerii, moravienii, metodiștii și mișcarea Brethren (Frăția).

Analize statistice despre Mișcarea bisericilor-de-casă

(Surse: Rad Zdero (2004), The Global House Church Movement, și Dawn Friday Fax, http://www.jesus.org.uk/dawn)

  • Cambodgia: 1.000 de noi biserici-de-casă în 10 ani (din 1990 până în 2000)
  • Canada: 200 de biserici-de-casă (în 2001)
  • China: 80-100 miloane de credincioși integrați în biserici-de-casă
  • Cuba: 6,000-10,000 bdc din 1992 până astăzi
  • Etiopia: o creștere de la 5.000 la 50.000 de credincioși în biserici-de-casă în anii ’80
  • India: aproximativ 40-60 de mii de bdc (în 2004)
  • Sri Lanka: Biserica Kithu Sevena a inițiat 131 de noi biserici-de-casă în 7 luni
  • Vietnam: o echipă de plantare de biserici a inițiat 550 de noi bdc în 2 ani (din 1997 până în 1999)
  • S.U.A.: 1600 de biserici-de-casă înregistrate numai pe internet (până în 2003) fiind posibil să existe 30.000 bdc (conform datelor furnizate de statisticianul american George Barna)

Cărți recomandate

  • Steve Atkerson (ed.), Ekklesia: To the Roots of Biblical Church Life.
  • Robert & Julia Banks, The Church Comes Home, Hendrickson Pub.
  • George Barna, Revolution.
  • Gilbert Bilezikian, Community 101, Zondervan Pub.
  • E.H. Broadbent, The Pilgrim Church.
  • Albert James Dager, The House Assembly. Sword Publishers
  • Neil Cole, Organic Church.
  • Robert Fitts, The Church in the House.
  • David Garrison, Church Planting Movements.
  • Roger Gehring, House Church and Mission (de departe cea mai cuprinzătoare lucrare științifică despre bisericile-de-casă)
  • Wayne Jacobsen, The Naked Church.
  • Wayne Jacobsen, Authentic Relationships.
  • Clifford James, The Blueprint (poate fi citită online la adresa http://www.theearlychurch.com)
  • Larry Kreider, House Church Networks.
  • Wolfgang Simson, Houses that Change the World.
  • Frank Viola, Rethinking the Wineskin.
  • Frank Viola, Finding organic church.
  • Frank Viola, Pagan Christianity.
  • Frank Viola, So You Want to Start a House Church?
  • Rad Zdero, The Global House Church Movement.
  • Rad Zdero (editor), Nexus: The World House Church Movement Reader.

7 thoughts on “Biserica Organica

    • buna ziua! Ma intereseaza principiile biblice dupa care va conduceti, adica daca va conduceti de Marcu 16.15 si daca functioneaza si care sunt sarbatorile anului, ziua de odihna.
      Eu caut o astfel de comunitate, pentru ca saunt dezamajita total si nu stiu unde s-o apuc.
      Va iubesc
      Liubovi

      • Buna seara !

        Principiile dupa care ne ghidam sunt cele scripturale si anume ca suntem un singur trup, un singur duh. Cristos este Capul iar noi madulare. In rest toate principiile Bibliei trebuiesc implinite incepand de la raspandirea Evangheliei pana la iubirea de oameni. Nu suntem evanghelisti daca asta doriti sa stiti, suntem o Biserica mai mica compusa din cativa frati si surori-familisti. Ca sa va raspund la a doua intrebare, da functioneaza; grupul nostru de rugaciune exista de cativa ani si Ii multumim Domnului Isus pentru tot harul dat. Ne intalnim in case, diferite locuri pentru a avea partasie cu Domnul nostru Isus Cristos.
        In afara de ziua de sambata care de altfel este si ziua de odihna pe care Dumnezeu a lasat-o pentru noi, nu avem alte sarbatori. Va recomand sa vizionati “demascarea pastelui” si alte resurse din categoria “sarbatori pagane” pe care le puteti gasi in partea dreapta a paginii pentru a avea cat mai multe raspunsuri la intrebarile dumneavoastra.
        Nu suntem inca o comunitate, suntem doar un grup de rugaciune chemati de Domnul Cristos.
        Nu va sfatuiesc sa cautati comunitati de oameni sau grupuri pentru ca ati fost dezamagita. Ghidati-va dupa Scriptura si Duhul Sfant al lui Dumnezeu cautand sfintenia si dragostea, oricine altcineva va poate dezamagi in continuare in afara de Unul singur, si anume Domnul Cristos.

        Shalom ! Maranata !

        Ps: Daca doriti, ne puteti scrie din ce motiv ati fost dezamagita, poate va putem ajuta.

  1. Slavă Domnului.

    Ascult acum cărțile lui Frank Viola și mă bucur să știu de frați care se întâlnesc așa.
    Eu sunt din Oradea, m-aș bucura să mă întâlnesc cu alții cu aceeași viziune biblică despre biserică.
    De unde sunteți?

  2. AM PARCURS UN PIC DIN MATERIALUL PREZENTAT. UNDE SINTE-TI MAI FRATILOR ? IN CE LOCALITATE? EU LOCUIESC IN APROPIERE DE PLOIESTI. ADRESA DE E-MAIL O AVETI IAR NR. DE TEL.ESTE 0244/485281. SINT INTERESAT DE FRATI CARE ,,DREG SPARTURILE,, DOMNUL ISUS SA VA BINECUVINTEZE PACE

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s