Acoperirea Capului sau Acoperirea Mintii? (Autoritatea in famile instituita de Dumnezeu)

Un punct de vedere biblic si istoric
de Laurent J. LaBrie

Parul si basmaua au fost sursele multor lupte si dezbinari in diferite grupuri. Un grup de pocaiti din Lugoj s-a despartit, atunci cand a avut loc o discutie despre unde trebuie sa fie legata basmaua. Stim ca nimeni nu va intra in imparatia lui Dumnezeu prin basma. Fie ca crezi sau nu ca basmaua este o necesitate, noi, care suntem crestini, si credem ca Duhul Sfant traieste in noi si ne calauzeste, nu trebuie sa incercam sa lucram in locul Lui. Noi, care credem si traim prin Evanghelie, adica prin harul lui Dumnezeu, trebuie sa permitem oamenilor sa aiba propria convingere. Vom vedea ca acest studiu ca independent de convingerea personala o cearta sau o dezbinare duce la un pacat si mai mare decat portarea sau neportarea basmelei. Nu conteaza cum aratam fizic, noi suntem toti frati in Hristos si trebuie sa actionam in asa fel incat lumea sa vada acest lucru si sa ajunga sa-L cunoasca pe Dumnezeu.

Articolul acesta nu este scris ca sa isi schimbe convingerea despre basma. Daca esti, insa, convins si nu vrei sa inveti mai mult, opreste-te si nu citi mai departe. Daca crezi ca esti mai apropiat(a) de Dumnezeu pentru ca porti o basma pe cap sau pentru ca sotia ta o poarta si totusi vrei sa stii de ce atat de putini crestini fac lucrul acesta sau daca vrei sa stii mai multe din Biblie, citeste mai departe.

Versetul despre acoperirea capului se gaseste in 1 Corinteni 11. Faptul ca ideea aceasta este intalnita numai o singura data in Noul Testament este foarte important. Trebuie sa intelegem legatura acestui pasaj cu restul Bibliei care este Cuvantul lui Dumnezeu, nu Cuvintele Lui. intreaga Biblie are un singur mesaj si toate partile ei se armonizeaza perfect.

Ca sa intelegem ce a vrut Pavel sa spuna si cum a fost inteles de corinteni, trebuie sa stim care era modul lor de gandire. intelegerea si interpretarea Bibliei in mod corect se cheama “exegesis”. Cand am citit un studiu despre acest subiect, am vazut ca oamenii au probleme cu doua legi ale “exegesis”, si anume:

-Nu inteleg limba greaca.
-Nu sunt constienti de istoria si cultura celor carora le-a scris Pavel.
Contextul pasajului din 1 Corinteni 11 este: Sa nu fim dezbinati si sa nu facem ca ceilalti sa se poticneasca. De fapt, pasajul despre acoperirea capului femeii este inconjurat de aceasta tema (cap. 10:31-33, 11:16). in toata Biblia, intelegerea contextului este necesara pentru a o interpreta si aplica in mod corect.

Pavel incepe in capitolul 10, versetul 23 sa vorbeasca despre har in relatiile noastre cu ceilalti. Si anume, sa nu mancam sau sa bem intr-un mod care ar influenta pe cineva sa se poticneasca, pentru a ii putea atrage pe oameni in imparatia lui Dumnezeu.

In Vechiul Testament, acoperirea capului reprezenta o expresie a modului in care oamenii isi aratau tristetea sau poate rusinea (2 Samuel 15:30, Estera 6:12 si Ieremia 14:3-4). Biblia ne spune ca este o vreme randuita pentru toate lucrurile, inclusiv pentru plangere (Eclesiastul 3:4). Deci, pentru evrei in timpul Vechiului Testament existau momente in care isi acopereau capul si altele in care si-l descopereau. In orice studiu biblic, obiectivul este sa intelegem ceea ce vrea scriitorul sa spuna. Ca sa fie inteles, Dumnezeu, prin scriitor, trebuia sa scrie in asa fel incat cititorii sa inteleaga. Pentru ca si noi sa ajungem la aceeasi intelegere, trebuie sa inlocuim modul nostru de gandire cu al corintenilor. Adica, trebuie sa ne scoatem din minte mentalitatea unui roman din secolul XXI si sa gandim ca un corintean din secolul I. Pentru a putea face aceasta, trebuie sa intelegem cateva lucruri:

Cultura evreiasca/crestina a primelor biserici.
Cultura greaca a corintenilor.
Contextul acestui pasaj si motivatia pentru care Dumnezeu l-a inspirat pe Pavel sa-l scrie.
Daca nu cunoastem istoria si citim ceva scris despre trecut, vom intelege gresit un anumit pasaj. De exemplu, daca citim despre masini din secolul XVIII, ar fi gresit sa credem ca existau automobile pe atunci.

Cultura Evreiasca
Evreii au fost calauziti de Vechiul Testament si, mai tarziu, de o carte intitulata “Talmud”. La inceput, crestinii frecventau templele evreilor pana cand au fost alungati din ele. O deosebire intre crestini si evrei a fost facuta pentru prima data in Antiohia (Fapte 11:26). Isus a introdus Evanghelia ca implinire a legii si a vorbit impotriva legii fariseilor. Deci, crestinii au fost calauziti mai mult de Vechiul Testament decat de Talmud. Talmudul ne spune ca exista o practica, dar nu o lege, atat pentru barbati, cat si pentru femei de a-si acoperi capul in cazul in care se plimbau mai mult de 2,5 metri (Shulchan Aruch, Orach Chayim, Capitolul 2). Numele pentru ceea ce purtau pe cap era “yarmulke”. Mai tarziu, au inceput sa-si acopere capul si in case, chiar si baietii (Capitolul 8). Li s-a interzis sa se roage, sa citeasca textele sfinte sau chiar sa rosteasca numele lui Dumnezeu cu capul descoperit. In Talmud mama unui preot, pe care il cheama Nahman bar Iitsac, nu i-a permis acestuia sa-si descopere capul, acest lucru reprezentand teama sa de Dumnezeu. Un alt motiv pentru care si-au acoperit capul, a fost si pentru a se deosebi de neamuri. Talmudul le-a calauzit pe femeile credincioase casatorite, divortate si vaduve sa-si acopere capul. Nu era nevoie ca femeile care nu fusesera casatorite sa si-l acopere. Pentru barbati aceste lucruri reprezentau o sugestie, pentru femei, insa, erau lege (Shulchan Aruch, Orach Chayim, Cap. 75).

Cultura greaca
Biserica din Corint a fost plantata de Pavel, un evreu, in cultura greaca in perioada imperiului roman. Ceea ce putem vedea in cea mai mare parte a scrisorii catre corinteni este o reconciliere dintre culturile din est si vest. In cultura rasaritului acoperirea capulului reprezenta un semn de respect. In cultura apusului reprezinta exact opusul acestei situatii atat pentru acea perioada, cat si in zilele noastre. Oamenii din Grecia, Roma si Romania atunci si acum isi exprima respectul prin descoperirea capului. In Imperiul roman sclavii isi acopereau capul, iar oamenii liberi il purtau descoperit (Rich,T. Judaism 101.http://www.jewfaq.org/index.htm, 9 iunie 1999). In Grecia numai femeile care se casatorisera usor si de multe ori, mergeau in public cu capul descoperit. Prostituatele aveau capul descoperit si ras.

Pentru ca Hristos l-a eliberat pe om de legile fariseilor [adica de la taierea imprejur (1Corinteni 7:19), de la mancarea necurata (Romani 14:14), de la porunca sa se casatoreasca (1Corinteni 7:38),] corintenilor le-a fost neclar ce trebuie facut. Multe persoane au folosit libertatea in mancarea necurata (Romani 14:15) si in oprirea casatoriei (1Timotei 4:3). Ar fi fost un mare pericol daca femeile corintene si-ar fi folosit libertatea sa mearga pe strada fara ceva pe cap.
Pentru a intelege mai bine acest pasaj din Scriptura sa facem un tabel al deosebirilor dintre biserica rasaritului (Colosae, Efes, Galat, Ierusalim, Philadelphia, etc) si cultura vestica (Corint, Philipi, Roma, Tesalonic, etc) in care Pavel a plantat biserici.

1 Corinteni 11

Motivul pentru care Pavel a scris aceasta scrisoare era ca sa elimine certurile (1:10) dintre ei prin har si pace (1:3). Contextul capitolului 11 este prezentat in 10:31-32. “Deci, fie ca mancati, fie ca beti, fie ca faceti altceva: sa faceti totul pentru slava lui Dumnezeu. Sa nu fiti pricina de pacatuire nici pentru Iudei, nici pentru Greci, nici pentru Biserica lui Dumnezeu.” (Aceste persoane sunt reprezentate in tabelul nostru). Adica, baza pentru capitolul 11 o reprezinta libertatea harului lui Dumnezeu, care trebuie sa fie limitata in functie de ceea ce reprezinta un exemplu bun pentru ceilalti. Astfel, Dumnezeu, prin Pavel, nu va deschide o discutie despre lucrari cu o implicatie spirituala in Cer asupra unor baze practice pe pamint. Pavel nu este un lucrator neinvatat, ci un “mester-zidar” (3:10), un student al Bibliei, foarte invatat in carti. Nu trebuie sa ma credeti, ci doar sa cititi pasajul.

Acoperirea despre care Pavel discuta are loc atat in adunare, cat si in afara ei. Natura culturii le-a convins deja pe femei sa poarte basmaua pe strazile din Corint pentru a nu fi considerate necredincioase sotilor lor. Barbatii nu si-au acoperit capul pentru a nu parea sclavi. Deci, Pavel a scris mai mult despre comportamentul din cadrul bisericii, unde crestinii sunt in majoritate, iar neamurile sunt vizitatorii care vin sa auda Cuvantul lui Dumnezeu.

Versetul 3 spune:”Hristos este capul oricarui barbat”, iar cand vorbeste despre femei nu scrie oricarei, nici nu are articolul hotarat -lor (femeilor) pentru a sugera ca se refera la toate femeile. Daca spunem ca Pavel se adreseaza tuturor barbatilor si tuturor femeilor, in loc de sotilor si sotiilor inseamna sa nu intelegem versetul 3 si mesajul intregului Nou Testament. Daca nu sunteti convinsi sau nu credeti versetul acesta, cititi restul Bibliei. Nu mai exista femei si barbati (Galateni 3:28). Isus le-a dat femeilor si neamurilor drepturi pe care nu le avusesera pana atunci (Ioan 4:9). Barbatii sunt chemati sa se supuna femeilor, precum si femeile sunt chemate sa se supuna barbatilor (Efeseni 5:21).

Neacoperirea capului unei femei din Corint era o rusine pentru sot si o nesupunere in fata lui, precum si o dovada care facea lumea sa creada ca este prostituata, pentru zilele noastre lucrul acesta s-ar traduce, sa zicem, prin faptul ca o femeie ar atinge posteriorul unui barbat pe strada.

Femeile trebuie sa dea cinste sotilor lor, la fel cum si barbatii trebuie sa dea cinste sotiilor lor (Romani 12:10). Pentru ca Dumnezeu l-a creat mai intai (Geneza 3) pe barbat, el raspunde direct lui Hristos. Barbatul raspunde pentru actiunile lui, cat si pentru cele ale intregii sale familii pentru ca sa nu se poticneasca nimeni.

Versetul 5: Pavel foloseste cuvantul orice in versetul 5, cand vorbeste despre acoperirea capului, pentru ca indiferent de starea ei civila, pentru femeile din Corint era o rusine sa se roage si sa proroceasca cu capul descoperit. Harul Evangheliei a eliberat-o insa pe femeie de lege. Purtarea basmalei are radacini in cultura Rasaritului si nu in Biblie. Atunci de ce Pavel povatuieste purtarea ei? Motivul trebuie sa fie scris mai inainte. Iata capitolul 10, versetul 31. Motivul este cultura.

Versetul 6: In cultura greaca raderea capului era un semn de curvie, ceva mai mult decat casniciile usoare cu barbat dupa barbat. O data am vazut cineva sa scrie ca acest cuvant daca nu inseamna daca, ci pentru ca. Prin schimbarea aceasta omul a vrut sa dovedeasca faptul ca este impotriva naturii sa nu se poarte basma. in momentul in care el schimba intelesul de la un punct de nesiguranta la ceva sigur, se schimba si multe versete din Biblie unde este folosit cuvantul acesta. Pavel foloseste acelasi cuvant in capitolul urmator, versetul 17, unde scrie: “daca intregul trup ar fi un ochi”. Daca am schimba cuvantul in acest verset, atunci el ar spune: “pentru ca intregul trup este un ochi”, in felul acesta Trupul lui Hristos ar arata foarte ciudat!

“Fiecare cuvant al Domnului isi dovedeste adevarul” (Proverbe 30:5). Nu avem voie sa schimbam cuvintele Lui. Faptul ca Pavel foloseste daca arata ca el nu este sigur in ceea ce priveste aceasta idee si le permite corintenilor sa judece pentru ei insisi.

Versetul 7: acest verset este bazat pe Geneza 1:26, Psalm 8:5 si Isaia 44:13. In Vechiul Testament barbatii isi acopereau capul in momente de mare tristete sau rusine. Datorita iertarii pe care o primim in Isus Hristos, nu avem motiv sa fim rusinati. Raspunsul potrivit pentru rusine este pocainta si intoarcerea la Dumnezeu (Fapte 3:19). Dupa ce pacatele noastre sunt sterse, nu avem motiv sa ne simtim rusinati. Acoperirea capului arata o neintelegere a Evangheliei si aduce rusine Capului nostru. Capul femeii este barbatul ei care este raspunzator pentru ea. Talmudul spune: “rusinea sotiei este rusinea sotului.” In Grecia, sclavii isi acopereau capul. Dumnezeu este stapanul nostru si nu suntem sclavii nimanui (1Corinteni 7:23), ci prietenii lui Hristos (Ioan 15:15) si gloria lui Dumnezeu pe pamant (Psalm 8:5).

Versetele 8-9: vedem intarit iarasi scopul lui Dumnezeu pentru crearea barbatului si femeii, mai mult decat ordinea in care Adam si Eva au fost creati (Geneza 2:18).

Versetul 10: se poate vedea ca exista o legatura intre versetele 10 si 7 formata de cuvintele “de aceea”. Versetele 8 si 9 formeaza o clauza parentetica care explica ideea lui despre “femeia, slava barbatului”. Unii oamenii inlatura aceste cuvinte si sustin ideea potrivit careia acoperirea capului micsoreaza dorinta ingerilor. Nu are nici o importanta daca aceste cuvinte sunt interpretate fie ca o dorinta sexuala, fie ca o dorinta de putere asupra lui Hristos, sunt sigur insa ca ingerii vad multe alte lucruri in viata noastra de zi cu zi care ar putea sa le provoace dorintele intr-o masura mult mai mare decat capul neacoperit al unei femei in biserica!!!

Fiecare cuvant din Biblie este important (Proverbele 30:5, Matei 5:18, 1Timotei 3:16). Semnificatia este ca daca noi il facem de rusine pe Dumnezeu, ii facem de rusine pe toti slujitorii Lui. Slujba tuturor ingerilor si a tuturor fiintelor din Rai este sa-I aduca lauda (Evrei 12:1, Isaia 6:3 )

Versetul 11: chiar daca Eva a fost luata din Adam, nu suntem independenti unul fata de celalalt. Noi depindem unul de celalalt si suntem raspunzatori unul pentru celalalt. Deci, trebuie ca barbatul sa nu o faca de rusine pe femeie, si nici femeia sa nu-l faca de rusine pe barbat.

Versetul 13: Pavel incheie discutia despre teologie si incepe sa le aduca aminte corintenilor ca si ei sunt calauziti de Duhul Sfant (3:16, 6:17, 12:3, 12:13), la fel ca si el (12:13). In sfarsit, aplicarea acestor cuvinte este adresata celor care traiesc in cultura respectiva. Oamenii care spun ca intrebarea pe care o pune Pavel in versetul 13 este mai mult o declaratie, decat o intrebare, vor face adesea apel la exemplul in care Pavel foloseste o intrebare retorica in Romani 6:1. Totusi, ei ignora faptul ca, in Romani, Pavel continua intrebarea retorica cu un raspuns pentru a se asigura ca cititorii nu vor interpreta gresit punctul sau de vedere. In 1Corinteni el lasa aceasta intrebare deschisa dezvoltarii unui proces rational in care usa este deschisa aplicarii diferite a harului; in cazul acesta: daca ceea ce este normal din punct de vedere cultural, trebuie sa se schimbe si sa devina ceea ce exista in Israel. Acesti oameni isi cunosteau cultura mai bine decat Pavel, astfel el ii calauzeste, insa nu le da o porunca: “Sa nu “. Prin aceste discutii, el explica prin propriul sau proces de gandire ca, daca acesti oameni ar merge la o alta biserica intr-o alta societate, ar trebui sa inteleaga ca practica acoperirii capului ar putea fi diferita.

Versetele 14 si 15: Pavel ii lasa sa judece din nou din Biblie, dar bazat pe cum ii calauzeste Duhul Sfant, pentru ca vrea ca ei sa aplice Biblia in cultura lor si nu in cultura evreilor. El recunoaste cat de diferita este cultura greaca de cea evreiasca. Pavel NU spune ca este o rusine pentru barbat sa aiba parul lung, ci ii intreaba daca lucrurile nu stau asa in cultura din care fac parte. De fapt, Pavel a avut parul lung si l-a taiat pentru ca “facuse o juruinta” (Fapte 18:18). Nu stim despre ce fel de juruinta este vorba, dar stim ca n-a fost din cauza Scripturii, a naturii sau a culturii. Oare ar spune Pavel ca lui Isus trebuie sa-i fi fost rusine cu parul Sau lung? De fapt, in cultura poporului lui Dumnezeu cei mai devotati Domnului au fost cei care nu s-au tuns, fiind sub juruinta, nu au baut alcool si nici n-au mancat struguri. Acesta a fost crezul nazarit dat de Dumnezeu poporului Sau (Numeri 6:1-12, Judecatori 13:5, 16:17). Oare Dumnezeu ne spune sa facem ceva rusinos? Aici se intelege ca Pavel ne spune ca era bine pentru femeile din Corint ca sa-si acopere capul tot timpul, chiar si pe strazile Corintului. Parul lung era considerat in cultura lor mai frumos decat cel scurt. Acest lucru este valabil in mod general, si nu doar in biserica. Pavel face o paralela intre acoperirea capului si par. In cultura corintenilor parul lung la femei era considerat ca ceva “natural”, insa pentru barbati parul lung era ceva “iesit din comun”. De aceea, acoperirea capului pe care Pavel o foloseste ca o paralela cu parul este “iesita din comun” la barbati, insa “naturala” pentru femei. Faptul ca, in Israel, parul lung reprezenta un legamant nazarit si a fost purtat si de Isus, iar acoperirea capului era poruncita de insusi Dumnezeu ne arata ca ceea ce era considerat “iesit din comun” pentru corinteni, era ceva “natural” pentru evrei. Aceasta este o alta dovada ca nu era vorba despre respectul pentru Dumnezeu in adunare. Oare ai putea sa te tunzi cand vii la biserica si sa-l pui la loc atunci cand te intorci acasa?

Versetul 16: versetul acesta este rezumatul si cheia intregii discutii si din cauza acestui motiv anumite persoane in schimba pentru a-l adapta propriilor idei. Ideea pe care Pavel vrea sa o comunice aici reprezinta cea mai mare problema a corintenilor si motivul pentru care el a scris aceasta scrisoare. Prima problema despre care scrie se intalneste pentru prima data in capitolul 1, versetul 10 si este vorba despre – dezbinare. Daca inca nu esti convins, poti vedea ca Pavel foloseste cuvantul dezbinare in scrisoarea catre corinteni mai mult decat in toate celelalte scrisori catre biserici luate impreuna. Nu avem voie sa facem legi (Luca 11:46, Coloseni 2:20-23, 1Timotei 4:1-6, Evrei 13:9, Matei 15:9, Marcu 7:7, Romani 6:14-15) care aduc dezbinari in Trup (Romani 16:17, 1Corinteni 1:10, 3:3, 11:18, 2Timotei 2:14). Trebuie sa aratam intelegerea asupra Evangheliei Harului lui Dumnezeu punand in practica harul in relatiile noastre cu altii. Primul lucru pe care Dumnezeu il vrea de la noi este sa-L iubim (Matei 22:38, Marcu 12:30) si sa-L slavim in adevar si in har (1Corinteni 4:23) aratand celor din lume slava Sa si a miresei Sale prin cuvintele si faptele noastre de dragoste (Ioan 15:12, 1Ioan 2:7-11, 3:23). Aceasta este temelia principala a tutoror legilor (Matei 22:40).
Oamenii care spun ca biserica are obligatia de a certa nu inteleg pe deplin mesajul de dragoste al lui Hristos, si astfel continua de fapt ca niste farisei. Isus i-a mustrat: “strecurati tantarul si inghititi camila!” (Matei 23:24). In concluzie, care este mesajul lui Pavel pentru corinteni si cum putem noi sa actionam intr-un mod in care nu-L vom supara pe Isus in legatura cu acoperirea capului?

Interpretare
Toate versetele ne arata ca motivul pentru acoperirea capului a existat pentru ca sa nu se dea o marturie gresita despre femei. Discutia lui Pavel nu se refera la fetele care nu ajunsesera la varsta maritisului.

Ordinea autoritatii in familie (vezi versetul 3) este Dumnezeu Tatal – Dumnezeu Fiul – Sotul – Sotia – Copiii. Adam si Eva au fost sot si sotie. Sa spunem ca ordinea nasterii lui Adam si a Evei arata ordinea autoritatii in afara familiei este gresit. Ideea aceasta nu ia in seama intreaga Biblie. Galateni 3:28 ne spune ca nu mai exista parte barbateasca si parte femeiasca. Dar aceasta se aplica numai in afara familiei. Cand un om intra in legamantul casniciei, acesta isi asuma toate drepturile si responsabilitatile. Numai atunci, barbatul are dreptul sa-si foloseasca organele in mod sexual. Numai atunci femeia poate sa-si foloseasca darurile de la Dumnezeu pentru nasterea copiilor.

Ideea ca femeia devine femeie atunci cand se casatoreste nu este una noua, ci este cunoscuta inca de la Talmud – despre care am discutat – si de la Vechiul Testament unde o femeie necasatorita era numita domnisoara. in cultura ebraica cuvantul adresat unei fete necasatorite insemna “domnisoara” (termen folosit si in societatea noastra moderna), lucru care implica si faptul ca aceasta este fecioara. In zilele noastre aceasta ar presupune ca apelativul “domnisoara”, ar insemna in acelasi timp si “fecioara”, lucru valabil si pentru termenul folosit in lumea ebraica. In orice circumstanta acesta ar trebui sa fie intelesul, dar de cele mai multe ori nu este asa. (Din pacate, acesta este motivul pentru care evreii nu cred ca Vechiul Testament declara faptul ca cea care avea sa il aduca pe lume pe Mesia va concepe neaparat fara sa fi avut o relatie sexuala. Ei nu acorda astfel nici un fel de credit virginitatii Mariei ca fiind vreun semn ca Isus este Mesia.) Astazi se foloseste “domnisoara” pentru adresarea catre fetite si fete tinere pana in momentul in care acestea se casatoresc, cand apelativul se va schimba in “doamna”.

Deci, motivul pentru care intr-o nunta evreiasca fata intra fara sa aiba capul acoperit este simplu, ea era libera de autoritatea barbatilor. Dupa ceremonie ea isi acoperea capul ca semn al autoritatii sotului (Strack-Billerbeck).

Punctul Principal
Corintenii erau divizati in doua grupuri din punct de vedere teologic, pe de o parte cei ca Apolo si Petru care imbratisau libertatea pe care ne-o da Hristos (1:12) si de cealalta parte Pavel care trebuia sa lupte impotriva legaturilor stranse reprezentate de traditie si lege din cauza trecutului sau de lider in sinagoga. Mesajul lui Pavel este, da, aveti libertate in Hristos (9:19), dar n-o folositi ca sa pacatuiti (6:9-10), ca altii sa se poticneasca (8:9) sau ca altii sa nu se simta atrasi de Domnul din cauza acestor lucruri (9:20). Scopul vostru este sa-i atrageti pe ceilalti la libertatea lui Hristos si pentru ca sa realizati acest scop trebuie sa puneti limite in jurul libertatii voastre (9:19-24). O limita asupra libertatii voastre este ceea ce este acceptabil pentru oamenii pe care vreti sa-i castigati pentru Hristos.

Impreuna cu drepturile vin si responsabilitatile; femeile sunt responsabile pentru copiii lor (1Timotei 5:10,14), barbatii pentru intreaga familie (1Timotei 3:4,12). Chiar daca o femeie nu are sot, nu are dreptul sa curveasca si nici sa dea impresia ca este curva. O fata (necasatorita) are asupra ei ca autoritati: biserica si Dumnezeu (Matei 15:21-28, 1Timotei 3:5). O impresie rea asupra ei este o rusine asupra autoritatilor ei.

Punctul de vedere al lui Pavel este ca in ceea ce facem, nu trebuie sa actionam in cultura noastra ca sa facem de rusine sotul, sotia, Mirele (Hristos) sau mireasa (Biserica Lui). Mireasa lui Hristos a fost glorificata de El. Noi trebuie sa-L glorificam pe El si sa nu-L facem de rusine prin comportamentul nostru. De curand, oamenii din vest au reinceput sa expuna o parte a traditiei evreiesti prin acoperirea capului cu basmaua ca semn de respect pentru Dumnezeu. Au inlocuit cultura vestica cu cea estica. Desi acoperirea capului a reprezentat o traditie printre evrei pentru mii de ani, nu la fel stau lucrurile si pentru bisericile crestine din Apus.

Aplicare
“Vai de voi, invatatori ai Legii! Pentru ca voi ati pus mana pe cheia cunostintei: nici voi n-ati intrat, iar pe cei ce voiau sa intre, i-ati impiedicat sa intre.” (Luca 11:52).

Isus a luptat impotriva tiraniei multor legi pentru ca aceste legi aduc de la diavol deprimare, frica si o lipsa de initiativa si dragoste pentru oameni. La randul ei lipsa de initiativa este una dintre cele trei mari cauze ale saraciei (Landis D. The Poverty and Wealth of Nations – [Saracia si Avutia Natiunilor], Norton Publishers, 1997). Liderilor le place aceasta stare pentru ca oamenii depind mult de ei, iar ei se simt mai importanti. Aceasta sclavie si suferinta nu este de la Dumnezeu – care ne iubeste. Legalismul ii face pe oameni sa nu doreasca sa creasca spiritual (Bootsen R, Bower G, Crocker J, Hall E. Psychology Today – [Psihologia Astazi], New York: McGraw Hill, 1991, pagina 696). Oamenii eliberati prin Evanghelie au o dorinta mai mare pentru studiul Bibliei decat cei care se afla sub legea mortii.

Aceste cuvinte ale Domnului ne incurajeaza sa studiem, sa fim invatati si sa nu permitem altor persoane sa ne impiedice. Dupa ce ne-am deschis mintea, am descoperit substratul ideilor lui Pavel si al lui Dumnezeu prin patrunderea noastra in gandurile corintenilor, haideti sa ne intoarcem in Romania secolului XXI ca sa gasim aplicarea practica a versetelor acestea pentru gloria Lui. Am vazut ca mesajul lui Pavel a fost: “Deci, fie ca mancati, fie ca beti, fie ca faceti altceva: sa faceti totul pentru slava lui Dumnezeu. Sa nu fiti pricina de pacatuire nici pentru Iudei, nici pentru Greci, nici pentru Biserica lui Dumnezeu.” Ca raspuns la cultura lor, barbatii si-au descoperit capul, iar femeile si l-au acoperit. In cultura romaneasca, acoperitul capului nu are o mare semnificatie. Multe pocaite poarta basmaua, dar la fel fac si femeile in varsta. Din cauza reputatiei pocaitilor pentru lipsa de etica si neintelegere a Bibliei, crestinele au un motiv foarte bun sa nu poarte basmaua.

Evreicele si corintencele n-au purtat basmaua numai in adunare, asa cum este practicat astazi. De fapt, purtarea basmalei numai in biserica nu are nici o temelie biblica, insa harul lui Dumnezeu o permite. Daca va place sa va acoperiti capul, bratul sau piciorul in adunare, pe strada sau acasa, faceti-o. Dar daca o faceti, multumiti-i Domnului pentru harul Lui care a permis atat corintenilor, cat si voua sa faceti lucrul acesta si nu pentru ca cineva v-ar fi obligat la aceasta. Ca sa fie clar corintenilor, Pavel a introdus aceasta discutie cu cuvinte potrivite si pentru noi: “Deci, fie ca mancati, fie ca beti, fie ca faceti altceva: sa faceti totul pentru slava lui Dumnezeu.”(1Corinteni 10:31)

In ultimii doua mii de ani nepurtarea basmalei in public a dus la pierderea publicitatii de acest fel pentru femei usoratice. In multumim lui Dumnezeu pentru acest lucru, altfel multe dintre femeile credincioase care poarta basma numai la biserica ar fi considerate astfel. Daca femeile poarta basma pe strada sau nu, au la indemana alte moduri in care pot sa arate cinstirea familiei si a lui Dumnezeu.

Daca cineva nu intelege cultura, gandurile lui Pavel si ale Duhului Sfant, nu va intelege nici pasajul acesta. Prin supunerea noastra fata de legile exegesis vom fi ajutati sa nu gresim. Daca nu intelegem legile sau nu ne supunem, vom pacatui cu sau fara voie.

Ce frumoasa ar fi lumea daca oamenii ar respecta Cuvantul lui Dumnezeu asa cum este el scris si nu asa cum vor ei sa-l auda. Trebuie sa primim lumina de la Domnul si sa ne supunem Cuvantului Sau asa cum este si nu cum asa vrem noi sa fie. Acesta este un exemplu bun pentru misionari si pentru fiecare om. Daca recunoastem ca Duhul Sfant locuieste in crestini, trebuie sa-I permitem sa-si faca lucrarea. Prea des oamenii nu inteleg Evanghelia libertatii (Iacov 1:25, Galateni 2:4) si a harului (Galateni 2:1-9) si cred ca sunt mai destepti decat Duhul Sfant. Aceasta este blasfemie! Trebuie sa-i ascultam cu mintea deschisa pe oamenii din alte culturi si sa nu credem ca putem face slujba Duhului Sfant mai bine decat El. Vai de oamenii cu credinta mica!! Cat de multa pace si armonie ar fi daca oamenii din alte culturi n-ar veni sa impuna legile lor celorlalti! Cat de multe persoane L-ar recunoaste pe Isus ca Print al Pacii si Domn al Domnilor daca slujitorii Lui ar exemplifica pacea si stapanirea Lui peste vietile lor!

Deci, daca acoperirea capului in adunare nu are o temelie biblica in cultura noastra si vedem pe cineva ca intra in adunare si isi acopera capul, ce trebuie facut? Biblia spune in Proverbe 29:19 si in Matei 28:20 ca putem sa-i invatam ce intelegem noi din Biblie. Acoperirea capului n-a fost mesajul de baza al lui Pavel in 1 Corinteni, ci unitatea trupului si o marturie buna pentru gloria miresei si a Mirelui. Deci, daca persoana nu accepta intelegerea noastra, harul Evangheliei in permite sa se imbrace cum vrea daca nu este o piatra de poticnire pentru altii. Dar, daca persoana da legea ca toti trebuie sa ne imbracam la fel ca ea, acea persoana trebuie tratata asa cum este scris in Matei 18, pentru ca oricine care aduce o alta evanghelie, care nu este Evanghelia lui Hristos, sa fie blestemat (Galateni 1:9). Dumnezeu este glorificat atunci cand Evanghelia Lui este predicata in adevar si cand mireasa Lui se supune si traieste o viata curata a iubirii. De-a lungul intregii istorii, sfintii Lui n-au nici un alt obicei (1 Corinteni 11:16). Slavit sa fie Numele Lui sfant!

Deci, istoria biblica ne spune ca esenta problemei in Corint era urmatoarea: acoperirea capului nu era ceva invatat din Biblie. Dar, pentru o femeie a nu-si acoperi capul insemna, in cultura lor, ca nu-i era credincioasa sotului ei. Vazand acest lucru, Pavel a vrut sa le spuna ca nu sunt sub o lege. Harul lui Dumnezeu se aplica si in modul in care slujim. “Cantati-I lui Dumnezeu o cantare noua!” (Psalm 149:1). Slava si rugaciunea catre Dumnezeu vin din inima si nu sunt facute mai slabe sau mai puternice prin ceea ce purtam in picioare sau pe cap.

Deci, ce facem noi in ceea ce le priveste pe cele care poarta basmaua in biserica si nu si in alte locuri? Chiar daca practica acest obicei, acest lucru nu are nici o temelie biblica, trebuie sa urmarim exemplul lui Pavel, Iacov si al altora: “daca cineva stie ceea ce este bine de facut si nu-l face, pacatuieste” (Iacov 4:17). Noi avem Duhul Sfant cel viu in noi sa ne calauzeasca (Luca 12:12). Trebuie sa respectam cu har credinta altor crestini cand nu este o vorba despre ceva de baza in Scriptura. Daca Pavel nu este sigur pentru toti ceilalti oameni, cum poate fi un om astazi hotarat pentru toti? Este clar ca fiecare trebuie sa ia o hotarate bazata pe cultura din care face parte.

5 thoughts on “Acoperirea Capului sau Acoperirea Mintii? (Autoritatea in famile instituita de Dumnezeu)

  1. Ati expus in cateva pagini bune un lucru neadevarat. Biblia a expus in cateva versete foarte concis: in adunare, femeia nu are intaietate deoarece in biblie este mentionat ca femeia sa nu se ridice peste barbat. Dar adevarul lui Dumnezeu l-ati facut mic de tot pentru a iesi in fata zgura, necuratiile. Astfel destrabalarea adevarata a femeii nu o condamnati,condamnati Cuvintele lui Dumnezeu. Si barbatii sunt la fel de rai. Daca ar fi fost altcumva, nu s-ar fi strambat Cuvintele lui Dumnezeu. Stati linistit, in aceste vremuri (ca intotdeauna !!!) Dumnezeu isi cunoaste biserica adevarata. Nu sunt raiele care ies in fata. Nicidecum.

    • Nu cred ca ati inteles bine textul, aici nu condamna nimeni Cuvintele lui Dumnezeu si nici nu critica nimeni femeile ca fiind rele,sau ca barbatii nu sunt rai, ci aici se vorbeste despre cu totul altceva si anume despre autoritatea lasata in Biserica.
      Oamenii au facut din batic o adevarata religie…daca n-ai batic inseamna ca nu esti pocaita…si multi frati sau surori se poticnesc in el.
      Aici se explica faptul ca Isus Hristos este Capul Bisericii ca autoritate peste barbati, iar barbatii sunt autoritate peste nevestele lor conform versetelor:
      “1Corinteni 11:3 Dar vreau să ştiţi că Hristos este Capul oricărui bărbat; că bărbatul este capul femeii şi că Dumnezeu este Capul lui Hristos.
      4 Orice bărbat care se roagă sau proroceşte cu capul acoperit îşi necinsteşte capul său.
      5 Dimpotrivă, orice femeie care se roagă sau proroceşte cu capul dezvelit îşi necinsteşte capul ei, pentru că este ca una care ar fi rasă.
      6 Dacă o femeie nu se înveleşte, să se şi tundă! Iar, dacă este ruşine pentru o femeie să fie tunsă ori rasă, să se învelească.”

      Pentru a nu se creea confuzii, mai intai sa recunoastem faptul ca Pavel ne vorbeste in aceste versete despre sot si sotie.
      Ca si barbat, in versetul 4 aflam de fapt ca fara Isus Hristos nu putem avea intrare la Tatal pentru ca necinstim autoritatea. Isus Hristos este Capul barbatului/Bisericii, Domnul si Mantuitorul nostru.In versetul 5 vedem destul de clar ce a vrut sa spuna Pavel aici si anume ca femeia care se roaga sau proroceste (care are un rol in Biserica) fara a avea o forma de autoritate peste ea, fara a fi supusa sotului ei, este comparata cu o femeie necurata(prostituata) si nicidecum nu poate sluji in Biserica. Forma de supunere este destul de mult subliniata in aceste versete. Concluzia o vedem in versetul 6 in care spune ca daca femeia nu este sub autoritatea barbatului, nu are cum sa slujeasca in Biserica. La vaduve situatia fiind diferita pentru ca ele sunt sub autoritatea lui Isus Hristos direct.
      Sper ca v-am fost de ajutor pt a va stinge acest “foc” din inima dvs.

  2. Vorba multa pe loc. Foarte tare urati baticul. Cuvantul lui Dumnezeu este simplu, ceea ce il complica sunt explicatiile unor oameni care vin si invata sa nu ne supunem la ceea ce este clar scris, de multe ori pentru ca sotiile lor nu vor sa se injoseasca si sa poarte pe cap semnul supunerii. Ce ne pasa? Daca cineva vrea sa asculte de cuvintele Domnului, va asculta!

    • Acest blog nu arunca cu vorbe goale si nici nu uram baticul…
      Spune in Ioan 8:32 “…veţi cunoaşte adevărul, şi adevărul vă va face slobozi.” Unul dintre lucrurile care au facut pe multi oameni sa fie eliberati de aceste practici religioase, a fost mai jos expus si anume ca in acele versete este vorba de autoritate. Pot veni surorile cu 7 baticuri pe cap, daca nu sunt supuse sotilor lor nu au nici o valoare acele baticuri. La fel cum si barbatii fara supunerea fata de Cristos pot “sluji” pana la venirea Domnului traind in intuneric. Mai pe larg spus: Cum ai inima frate si sora? Te supui direct autoritatii lasate de Dumnezeu in Biserica ? Nicaieri in Biblie nu spune ca trebuie sa te supui pastorului sau prezbiterului sau ca tb sa porti batic in colt sau sub barba. Ma repet forma de autoritate la barbati DIRECT este Domnul Isus Cristos iar la femei sotul…. altfel suntem mai rau ca ortodocsii sau catolicii care se inchina la fecioara Maria. Nu avem nevoie de alt mijlocitor in afara de Cristos Domnul!

  3. Acum 15 ani cand m-am pocait nici nu intra in discutie sa vina vreo femeie in adunare cu capul gol.Azi nici vorba sa mai puna vreo femeie ceva pe cap.Cred ca ortodoxii sunt mai evlaviosi si mai seriosi ca pocaitii .Cu durere spun asta.Sunteti inselati de invataturile dracilor pt ca nu mai iubiti pe Domnul cu toata inima si nici adrvarul nu-l mai iubiti si nu il mai doriti.Ati scris numai ABERATII in acest mesaj.Daca Pavel l-ar vedea s-ar cruci.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s